Having a good time in Cambodia! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Baaten - WaarBenJij.nu Having a good time in Cambodia! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bas Baaten - WaarBenJij.nu

Having a good time in Cambodia!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

02 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 1 donderdag 02-01 Let's the journey begin!

Eindelijk is het dan zover! Het is donderdag 2 januari en m'n reis gaat nu eindelijk beginnen! Rond 10uur s'ochtends is moeders thuis van de nachtdienst en een kwartier later staan Ruudje, Tommy en Klaas al op de stoep om mij naar Düsseldorf te brengen. Ook Kenny komt nog even langs om afscheid te nemen! Dan is het ook tijd om van hun afscheid te nemen. Het besef dat ik de komende maanden het in m'n eentje moet gaan doen komt nu pas echt, maar kheb er zin in! In het vliegtuig kan ik me goed vermaken.. Lekker eten, pilsje erbij en the hangover 3 op het scherm voor me. Buiten een onhandelbaar jankend kut kind achter me die de hele tijd zit te schreeuwen en tegen m'n stoel zit te beuken heb ik een prima reis.

Dag 2 vrijdag 03-01 Hallo Dubai

Ik kom rond 0.00 in Dubai aan. Mijn vlucht naar Bangkok gaat pas rond 15.00 dus vraag of ik door de douane kan om Dubai te verkennen, en dat blijkt te kunnen. Toch blijkt het niet mee te vallen om de stad in te komen. Op een of andere manier lukt het pinnen niet en vraag 4 mensen of je ook lopend de stad kunt bereiken maar alle 4 zeggen ze dat het alleen met een taxi, bus of trein kan. Uiteindelijk beslis ik het toch te proberen want heb geen zin om 15uur lang op een vliegveld te zitten. Na langs een aantal wegen te hebben gelopen en door een aantal grasveldjes kom ik buiten het vliegveld en loop ik richting de stad. Ik merk al gauw dat er midden in de nacht in Dubai niet heel veel te doen is en probeer naar de hoogste toren van de wereld te lopen die ik in de verte zie (de Burj Khalifa). Na een uur lopen is hij nog zo ver weg dat ik twijfel om verder te lopen. Dan zie ik ergens anders nog een hele hoge toren waarvan ik niet weet of die nog hoger is. Laat maar zitten met je toren, ik ga terug naar het vliegveld. Rond 15.00 heb ik het vliegtuig naar Bangkok. Dit keer gelukkig geen jankend kind! Nee dit keer iemand met ontiegelijke zweetpoten en die het ook nog nodig vind om z'n schoenen uit te doen.

Dag 3 zaterdag 04-01 Bangkok!

Om 00.15 landt ik in Bangkok (of zoals het eigenlijk voluit heet in het Thais: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit) ik hou het ff gewoon op Bangkok. Rond 1.00u sta ik buiten het vliegveld met m'n backpack. De bussen en treinen rijden niet meer maar voor de taxi vragen een hoop geld dus besluit ik een shuttle bus te pakken waarvan ik geen idee heb waar deze heen gaat. Alles staat in het Thais aangegeven dus het valt hier niet mee de weg te vinden. Dan stopt de shuttle bus na 10 minuten op een andere taxi standplaats en een busstation, maar ook die bussen rijden niet meer dus pak ik toch maar een taxi naar de stad. De taxi hier is in ieder geval al de helft van de prijs dan die net buiten het vliegveld. Na 45 minuten rijden zet de taxi me af op Khao San Road, de backpackers straat van Bangkok. Ik loop de straat door tussen de zatte backpackers en de flirtende ladyboys op zoek naar een slaapplek. Het is hier allemaal relatief best duur dus wanneer ik 3 straten verderop een hostel vind met een slaapzaal voor 8 euro besluit ik hier maar te slapen, want heb al bijna 40 uur niet kunnen slapen.
De volgende dag slaap ik lekker uit tot een uur of 2 en ga dan de stad in. Ik probeer uit te zoeken hoe ik met de nachttrein naar Chiang Mai kan want wil daar eigenlijk de volgende dag heen. Dan blijken alle treinen vol te zitten komende 4 dagen behalve die van vanavond. Ik ben 3 jaar geleden al een aantal dagen in Bangkok geweest, dus besluit niet nog dagen lang te blijven maar vanavond de trein te pakken! Ik doe nog een rondje door de stad (waar ik 8x een aanbod krijg om een pak op maat te laten maken en iedereen my best friend is) en pak dan de tuktuk naar het station. Daar denk ik ff wat te eten, maar blijkbaar is niet alles wat er goed uitziet ook lekker. Pas nadat ik m'n eten op m'n bord heb en moet afrekenen kijkt t vrouwke me verbaast aan en zegt ze 'hottie hottie'. Er van uit gaande dat ze mij bedoelde neem ik een flinke hap en m'n bek vliegt gelijk in brand. Ik gooi alles snel naar binnen en ren naar de seven/eleven (de lokale Appie) om wat te drinken te halen. Dan ga ik terug naar het station waar ik de slaapcoupé instap waar ik met 3 gezellige Colombianen een slaapplek deel. Ben pas 3 dagen onderweg en nu al hele gesprekken met een Duitser, 2 vieze stereotype Ierse vrouwen, een Zweed en die Colombianen gehad. Het contact leggen gaat nog sneller dan verwacht en het is echt heel gaaf al die reisverhalen van mensen te horen!

Dag 4 zondag 05-01 Stenen gooien en ontspannen in Chiang Mai

Rond half 10 s'ochtends word ik wakker in de trein, heb toch een aantal uurtjes kunnen slapen. Rond 10 uur stopt de trein in Chiang Mai en gelijk bieden ze me een kamer aan die ik met niemand hoef te delen, free WiFi en een zwembad voor een goeie prijs, en ze brengen me er ook nog gratis heen. De reden dat dit zo goedkoop is had ik al gelezen op internet, ze hebben een hoop excursies en jungle trekkings die ze aanbieden en waar ze provisie voor krijgen. Zo gauw je daar geen interesse in hebt, hebben ze ineens maar voor 1 nachtje plek. Maar ik ben er nou toch en zo duur is zo'n tocht niet, dus het plan is er overmorgen een te maken. Dan wandel ik ff de stad in waar ik voor m'n neus 2 vrouwkes bats klats met een scooter tegen een auto zie vliegen. Ze mankeren gelukkig niets, alleen heeft de scooter en de auto een hoop schade. Ik help ze overeind maar zeggen dat ze het verder zelf wel oplossen met het boze Thaise vrouwtje in de auto. Even later kom ik in een demonstratie terecht waar een paar man stenen en glas naar voorbij komende auto's aan het gooien zijn. Ik weet niet wat er precies aan de hand is maar er sneuvelen wel een aantal autoruiten en nadat ik een steen mijn richting op zie komen bedenk ik me dat ik beter niet achter de auto's kan gaan lopen maar het op een afstandje kan bekijken haha. Zo denk je een rustige wandeling te maken maar maak je toch nog wat mee!

Vervolg dag 4

S'avonds na het eten ga ik naar de grote nightmarket in Chiang Mai, waar ze je echt alles proberen aan te smeren. M'n slippers waren meteen de eerste dag dat ik ze aan wilde trekken al kapot dus heb voor omgerekend 3 euro maar een paar 'birkenstocks' gekocht in de hoop dat deze wat langer mee gaan. Terug in het guesthouse kijk ik nog wat afleveringen van breaking bad en toen was het weer bedtijd.

Dag 5 maandag 06-01 Tijgerpoes

Vandaag staat een bezoekje aan 'Tiger Kingdom' op de planning. Een enkeltje tuktuk kost zo'n 150 bath (ongeveer 3 euro) en denk, misschien kan ik voor die 6 euro die ik kwijt ben voor heen en terug wel een scooter huren. Ik loop de stad in en al gauw vind ik een scooter rental waar ik voor 200bath een scooter kan huren voor de hele dag. Het rijden op een scooter in Chiang Mai is een hele ervaring opzich. Ik had al eerder scooter gereden op de eilandjes in Thailand, in Maleisië, Bonaire & Griekenland.. Maar dit was toch ff wat anders, complete chaos! Ohja en ze rijden links in Thailand, dat is blijkbaar ook overal weer anders in zuid oost Azië. Na drie kwartier kom ik aan bij Tiger Kingdom. Tijdens het uurtje dat ik moet wachten kan ik de tijgers bekijken van 3 weken oud tot de bejaarde 15+ tijgers. Dan ben ik aan de beurt om de kooi in te gaan. Ik heb de keus tussen de small, medium en de big tiger. Dan gaan we maar gelijk voor t grote spul. Ik mag 15 minuten in de kooi samen met de grote tijgers en de fotograaf maakt foto's terwijl ik in z'n staart bijt en op z'n rug lig. Als Sammie dit van boven heeft gezien verklaard ze me voor gek! Na vorig jaar al met dolfijnen te hebben gezwommen, kunnen we nu ook de Tijgerpoes van het lijstje afstrepen. Na het ritje van de tijgers terug naar Chiang Mai ook weer overleefd te hebben ga ik wat eten en nog een filmpje kijken en dan op tijd naar bed om fit te zijn voor de volgende dag.

Dag 6 dinsdag 07-01 Jungle trekking

Komende 2 dagen ga ik de jungle in voor een trekking. Samen met 2 Deense, 2 Engelse, 2 Franse & 2 Duitse en een Thaise gids gaan we op pad. Na ruim een uur achter in de jeep komen we aan op een plek waar we een ritje op een olifant krijgen. Ik zit samen op de olifant met een gast waarvan ik niet begrijp waarom hij niet gewoon wat terug zegt. Na 10 minuten laat hij mij met gebaren liet zien dat hij doof is, dat verklaard een hoop! Niet alleen wij hebben plezier, ook de olifanten hebben de grootse lol om ons steeds zeik nat te spuiten met hun slurf. Na de olifanten komen we aan bij de plek waar de trekking begint. Onderweg zien we een paar hele grote spinnen en een slang, geen aapjes helaas! Na een uurtje of 2 lopen komen we aan bij een grote waterval, waar we onze lunch hebben. Na de lunch lopen we nog ongeveer 2,5 uur voor we aankomen bij het 'primitieve Thaise volkje' die in de jungle leven. Dat primitieve viel hard mee. Ze hadden grote houten huizen en electriciteit, nog net geen WiFi. Na gegeten te hebben komen ze langs met armbandjes en blikjes bier waar ze dan een beetje geld mee konden verdienen, nou wie ben ik dan om niet een paar pilsjes te drinken? Dan steekt onze Thaise vriend 'Tama' het kampvuur aan en speelt hij nog een paar uur lang zijn hele repertoire op z'n gitaar onder de sterrenhemel.

Dag 7 woensdag 08-01 Sick

Na voor de 3/4e keer deze week niet geslapen te hebben, is het weer tijd om op te staan. We sliepen, ofja sliepen.. lagen op een houten plank, en het was ijskoud s'nachts omdat het zo hooggelegen in de bergen is. Voel me sinds ik wakker ben ook niet echt lekker maar dat gaat vast wel weer over. We vertrekken om 9 uur voor een tocht van 4uur naar de plek waar we nog een uurtje verder de berg af raften. Het is 2 uur berg op en daarna 2 uur berg af, maar na een uur houden 4 het voor gezien en worden met crossmotors naar een taxi gebracht dus blijven we met 5 over. Uiteindelijk komen we bij de plek van het raften aan, gelukkig maar want ben me er niet beter op gaan voelen. Het raften is wel heel gaaf, over de wilde rivier tussen de bergen door. Na het raften moeten we nog een uurtje terug achter in de jeep. Ben blij dat we weer terug zijn want voel me grieperig en heb de hele dag geen eten binnen kunnen houden. Na een overdosis iboprufen kan ik gelukkig wel redelijk slapen.

Dag 8 donderdag 09-01 Trip to Chiang Khong

Ondanks dat ik me nog steeds flink ziek voel moet ik weer door vandaag, omdat ik al een bustrip had geboekt toen ik me nog goed voelde. De trip van vandaag gaat naar Chiang Khong, een plaatsje tegen de grens van Laos. Het is ongeveer 7 uur in de bus. Na 4 uur hebben we nog een stop bij een tempel, maar moet zeggen dat ik na 1 week Thailand al wel ff zat tempels heb gezien. Wil een toerist in Nederland ook 20 kerken in een week zien? Nou ik niet in ieder geval. Aangekomen in Chiang Khong pak ik het eerste hostel wat ik tegen kom, want het is vrij goedkoop en wil wat slaap inhalen van afgelopen week. De kamer is te vergelijken met een cel in de gevangenis, maar plof gelijk op bed en van in slaap

Dag 9 vrijdag 10-01 Laos!

Om half 8 gaat de wekker, want om 8uur gaat de bus richting de grens. Na een hoop wachten en geld te hebben betaald voor een visum kunnen we eindelijk Laos in. Daar pak ik de bus richting een plaatsje iets verderop waar de slowboat vertrekt. Vandaag zitten we 7uur lang op de boot die ons over de Mekong rivier naar het zuiden vaart. Niet echt te vergelijken met een tochtje over de Maas of de Waal, maar echt een schitterende route tussen de bergen van Laos door. Rond 8 uur komen we in het dorpje aan waar we vannacht overnachten. Een gast die een hotel aan probeerde te smeren vertelde dat er geen ATM is in het dorp, maar in het plaatsje waar de boot vertrok was er ook geen. Omdat het visum een stuk duurder was dan ik dacht heb ik geen cash meer dus hoop dat ik straks toch ergens geld vandaan kan toveren zodat ik ergens kan slapen. Als ik het dorpje inloop zie ik al vrij snel een ATM en ben toch wel opgelucht, anders had ik de nacht denk ik door moeten halen. Uiteindelijk vind ik een hostel wat ook nog bijna de helft goedkoper was dan het andere hostel wat iedereen van de boot had geboekt.

Dag 10 zaterdag 11-01 Luang Prabang

Na een lange maar schitterende boottocht van 8 uur komen we aan in Luang Prabang. In de tuktuk vanaf de pier naar het centrum leer ik een gast uit Australië kennen. Als we aankomen vraagt hij of ik een kamer wil delen. In eerste instantie was dat eigenlijk niet m'n plan, maar van de andere kant hoort dat ook wel weer een beetje bij t backpacken! S'avonds gaan we nog ff wat drinken maar maken t niet te laat want m'n Australische maat wil morgen om 5u s'ochtends naar de monniken kijken, nou prima maar dan draai ik me nog een keer om..

Dag 11 zondag 12-01 Day off

Nadat ik me laatste 2 dagen weer iets wat beter voelde lijkt de koorts toch weer een beetje terug te zijn, maar goed hij zal vast wel weer een keer weg gaan. Dus heb vandaag maar een rustig dagje van gemaakt. Rondje gelopen door de stad en verder niet heel veel! Kan mm eten vandaag weer eens niet binnen houden, misschien komt t ook gewoon omdat ik de rijst nu al zat ben! Haha en ik moet nog zo lang. Als ik nog eens ga backpacken kan ik dat misschien beter in Italië gaan doen ofzo, paar maanden pizza eten is voor mij geen probleem!

Dag 12 maandag 13-01 feeling better!

Vandaag slaap ik lekker uit en heb gelijk het gevoel dat de koorts weg is! Ik had t idee dat m'n roommate al lang de deur uit was omdat ik hem s'ochtends al een tijdje hoorde dus schrik me kapot als hij ineens onder z'n deken tevoorschijn komt. Hij voelt zich doodziek en aan de symptomen te horen heeft hij het zelfde als waar ik afgelopen week last van had. Dan ga ik een paar uurtjes de stad in om wat te eten en wat van de stad te zien. In de stad leer ik nog een meisje uit Amerika kennen die in Cambodja vrijwilligerswerk doet en hier is voor het visum. Na even gekletst en wat gedronken te hebben ga ik weer terug naar het hostel. Aangekomen in het hostel is Glenn nog steeds alles aan het onder kitsen. Ik kijk de aller laatste aflevering van Breaking Bad (wat een geweldige serie is dat!!!) en dan is het weer tijd om te gaan slapen, want morgen weer om 7uur de wekker.

Dag 13 dinsdag 14-01 richting Vang Vieng!

Als ik opsta wissel ik gegevens uit met Glenn om hem op Facebook terug te vinden. Dan kom ik er ook achter dat hij helemaal niet uit Australië komt maar daar woont, hij is gewoon in Engeland geboren. Ff voor de duidelijkheid: ben echt waardeloos in Engels, en daar kom ik nu goed achter. Maarja is dat een reden om dan zo'n reis niet te maken? Voor mij niet in ieder geval, merk ook dat het Engels me met de dag beter af gaat. Na Glenn gedag te hebben gezegd ga ik richting de bus richting Vang Vieng, omgeveer 7 uurtjes en 1481 bochten later. Als ik aankom merk ik gelijk de goeie sfeer en de feeststemming. Overal zijn er restaurantjes, barretjes en backpackers. Na een aantal hostels te hebben gehad die vol zaten vind ik na een half uurtje een prima kamertje die ik voor 2 nachten boek. Ik loop een rondje door het stadje en word nog door een vieze oude man aangesproken om een boottocht met hem te maken omdat het dan de helft scheelt voor m'n qua geld. Hoe zie ik eruit? Nee daarvoor pas ik, wilde nog zeggen dat er genoeg ladyboys rondlopen die staan te springen om mee te gaan. Dan is het etenstijd, op een mooi plekje met uitzicht op de rivier en de ondergaande zon. Dan is het grote moment daar, na ongeveer een week rijst te hebben gegeten is het tijd voor een pizza! Hij was niet zoals die van Sami of Bella Italia, maar hij ging er zonder problemen in!

Dag 14 woensdag 15-01 Tuben with the Colombians

Vandaag gaan we tuben! Voor de onwetende hier: je huurt voor ongeveer 5 euro een opgeblazen binnenband van een vrachtwagen waarmee je ongeveer 5km de Mekong rivier af dobbert. Onderweg zijn er kroegjes waar de nodige alcoholische versnaperingen zijn te nuttigen. Omdat er alleen al in 2011 22 doden vielen tijdens het tuben hebben ze het aantal barretjes af laten nemen tot 3 in de hoop dat er daardoor minder gedronken wordt? Voordat ik het water in ga leer ik een groep van ongeveer 8 gezellige Colombianen kennen. Aangekomen bij de eerste kroeg liggen we al helemaal in een scheur omdat een van de Colombianen bijna op een slang gaat staan terwijl hij de kant op klimt en doodsangsten uitstaan. Dan is het tijd voor het eerste pilsje en een potje voetbal met de Brazilianen. Na een uurtje is het tijd om door te dobberen naar de volgende kroeg, waar we basketballen, pingpongen & beerpong spelen. De laatste kroeg was ook gezellig, volgens mij.. Rond een uur of 6 zijn we bij het eindpunt. Tijd om wat te gaan eten en ik heb om 8 uur afgesproken om nog wat te gaan drinken met de Colombians. Het werd nog een heel gezellig avondje waarvan ik de details even kwijt ben.

Dag 15 donderdag 16-01 Capital of Laos!

Ik kon nog wel 2 weken hier blijven, maar dan was het geld er doorheen gevlogen en had ik na een maand weer naar huis gekund. We gaan dus maar richting het busstation om te kijken of we in de hoofdstad van Laos kunnen komen: Vientienne. Het busstation is 5 minuten lopen maar krijg natuurlijk weer 30x de vraag of ik met de tuktuk wil. Ik weet niet of de tuktuk chauffs mijn blog lezen, ga er eigenlijk wel vanuit. Zullen we bij deze afspreken dat als ik een tuktuk wil, dat ik hier zelf om vraag? Lijkt me stukken makkelijker! Na 3 uur dubbelgevouwen te hebben gezeten samen met 21 anderen komen we in Vientienne aan. Ook hier zijn heel veel hostels vol of redelijk prijzig, maar na een uurtje vind ik een goede kamer die ik voor 2 nachten boek. Dan ga ik de stad in waar ik het stadion bekijk Helaas zijn ze niet aan het voetballen, anders had ik nog een training mee kunnen pikken. Na een middagje de stad in te zijn geweest en een rondje over de avondmarkt ga ik s'avonds terug naar het hostel en kijk nog een filmpje voor het slapen!

Dag 16 vrijdag 17-01 Dagje Vientienne

Vandaag gaan we Vientienne verder verkennen. Eerst opzoek naar de 'arc du triomf' die ze in de stad hebben. Je merkt goed dat het een Franse kolonie is geweest oa aan dit gebouw, maar ook aan de baguettes die ze overal verkopen en de potjes jeux de boule die er gespeeld worden. Na de arc du triomf te hebben bezocht een een lange wandeling door de stad ga ik naar het nationaal museum van Laos. Voor een euro kun je naar binnen maar binnen een klein uurtje heb ik alles wel gezien. Rond een uur of vier ben ik weer terug in m'n hostel. Maarja wat ga je dan doen, het is nog te vroeg om te eten maar de stad hebben we wel gezien. Juist ja, hardlopen! Ff een half uurtje langs de Mekong gerent. Wilde wat langer weg blijven maar het losse zand, net als op t strand en de 27graden zorgde ervoor dat ze me na een half uur op konden vegen. S'avonds lekker wat gegeten en nog een filmpje gekeken.

Dag 17 zaterdag 18-01 lepeltje lepeltje met een dikke Aziaat

Ik heb vandaag de slaapbus (jawel ze bestaan blijkbaar) naar Pakse, een plaatsje ergens in het zuiden van Laos. Blijkbaar iets van 15 uur rijden dus dan is het wel lekker om te kunnen slapen! Voor de bus word ik rond half 7 opgepikt dus moet me s'middags maar zien te vermaken. Na een ontbijtje maak ik een wandeling langs de Mekong. Dan is het tijd voor een Beer Lao op een terrasje. Prima biertje waarvoor je ongeveer 90cent voor een fles van 640ml betaald. Misschien maar goed dat de prijzen in Nederland anders zijn anders zaten we echt 8 dagen in de week op het terras. Na het terras ga ik nog maar even in een park in de zon liggen om de tijd te doden. Wat trouwens toch apart blijft om te zien: Ik ga lekker in de zon liggen, vind dat bruine kleurtje niet erg. Die Aziaten lopen allemaal met paraplu's rond tegen de zon, en smeren zich in met crème om witter te lijken. De omgekeerde wereld dus! Dan is het alweer etenstijd. Na het eten gaan we met een overvolle tuktuk naar het busstation, waar we na 2 bijna dood ervaringen aankomen. Het is weer eens totaal niet duidelijk welke bus we moeten hebben en hoe laat hij precies gaat, en nee niemand kan Engels. Ook niet op het busstation van de hoofdstad van Laos. Als ik de bus heb gevonden zie ik dat het 2 persoonsbedden zijn, daar was ik al bang voor. Dit kan heel goed en heel slecht aflopen. Het loopt dus heel slecht af. Ik lig in een bed van (niet overdreven) ik denk 1.75 lang en 1.20 breed waar ik dus zelf al niet in pas, jawel... Samen met een ontiegelijk dikke Aziaat, de eerste dikke Aziaat die ik tegen kom ligt dus in mijn bed. Eerst gaat hij uitgebreid z'n 6gangen diner naar binnenwerken, ja inderdaad.. Op mijn bed! Uiteraard snurkte onze dikke Boeddha ook nog, Maarja slapen lukte toch al niet.

Dag 18 zondag 19-01 4000 Islands

Om 6uur s'ochtends kom ik aan in Pakse. Iets wat volgens mijn berekeningen
raar is als je om 20.30 de vorige avond vertrekt en de reis 15 uur zou duren. Achja we zullen wel wind mee hebben gehad. Samen met nog een paar backpackers, waaronder de rooie draak (een Nederlands chagerijnig vrouwke die ik m'n hele reis al overal tegen kom) lopen we door het stadje opzoek naar een hostel. Dan blijkt alles vol te zitten, of meer dan 30euro per nacht te kosten en dat valt buiten m'n budget. Als we uiteindelijk ergens aankomen waar plek is, is de rooie draak me net voor en ben ik helemaal klaar met Pakse. Na anderhalf uur rond te lopen met een flinke backpack op m'n rug besluit ik hier niet te blijven. Het is toch meer een tussenstop naar de 4000islands dus ga opzoek naar een bus die kant op. Ook dat valt niet mee want op het busstation rijdt er niks omdat het zondag is, wat ik op dat moment pas besef. Weet nog tijdens het tuben in vang vieng dat Enrico, een van de Brazilianen vroeg aan andere welke dag het was. Na 11!!! mensen die het niet wisten, wist de 12e welke dag het was. Helemaal geen besef van hier. Uiteindelijk vind ik een travel agency die met een busje richting de 4000islands gaat. Na een ritje van 3 uur komen we aan. Met een bootje gaan we naar een van de eilandjes. Ik heb besloten naar Don Det te gaan, een eilandje waar de meeste backpackers heen gaan. Ik kom aan om een klein gezellig eilandje met overal guesthouses, bungalows, restaurantjes en andere backpackers. Al snel vind ik een houten hutje met een bed, klamboe en een hangmat. Meer heb ik niet nodig hier! Na wat gegeten te hebben huur ik een fiets en maak een ritje van een paar uur over de zandweggetjes langs de rijstvelden en de bamboebossen. Er moest hier ook ergens een mooie waterval zijn maar alles is natuurlijk waardeloos aangegeven. Na een tijdje kom ik ergens aan, opzich een mooi watervalletje maar ben toch een beetje teleurgesteld. Had er iets meer van verwacht. Als ik terugfiets richting het dorpje zie ik een bordje langs de weg, die je vanaf de andere kant nooit kon zien. Daarop stond waterfall 2km. Nou gaan we daar maar ff kijken! Aangekomen bleek dat dus die waterval te zijn. Hij was ook ongeveer 300x zo groot als dat halfgare watervalletje van een uur daarvoor, echt heel erg indrukwekkend! Na een kilometer of 15 op een krakkemikkig afgedankt fietsje kom ik weer aan in het dorpje. Ga een hapje eten, nog even op de WiFi. Lees s'avonds nog een boekje op de ipad en ga richting m'n bed!

Dag 19 maandag 20-01 Been there, don det

Na lekker uitgeslapen te hebben heb ik nog 1 doel hier op de 4000 Islands, de grootste waterval van zuid oost Azie bekijken. Omdat alle tours die dag al vol zaten konden ze mij alleen in mm eentje met een gids mee, dat wordt me een iets te duur watervalletje. Ik besluit op internet te kijken waar het precies is en zelf die kant op te gaan. Eerst met een bootje en een paar locals en zakken rijst naar het vaste land. Dan zou het nog een kilometer of 14 naar de waterval moeten zijn. Ik vind 28km op die veel te kleine fietsjes van hier, op het heetst van de dag iets te veel van t goeie dus ben van plan een scooter te huren. Nou dat kan hier in dit dorpje dus blijkbaar niet. Als ik aan een gast op een scooter vraag hoe ik er kan komen zegt hij dat ie mij voor 50.000kipjes (ongeveer 4 euro) wel erheen wilt brengen en weer terug brengt. Nou het was zeker de moeite waard! Niet normaal hoeveel water daar constant naar beneden flikkert! Na de waterval weer gezien te hebben brengt hij me weer naar het dorpje waar de boot naar don det vertrekt. Als ik hem wil bedanken en een hand geef, blijkt die verlamd te zijn. Geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft gehad om zo scooter te rijden, maarja we zijn weer heelhuids terug. Omdat het pas een uur of 3 is als ik weer op een eiland aankom huur ik nog een fietsje voor een euro en fiets nog een route die ik gister nog niet gehad. Als de zadelpijn opduikt en de zon langzaam onder gaat, ga ik weer terug naar m'n bungalow. Na een uurtje in m'n hangmat gechillt te hebben ga ik een wat eten. Dan komt er een meisje uit Zuid Korea die vraagt of ze bij me mag zitten, ja prima.. Hoewel ik hier op reis overal al snel achterdochtig van wordt, maar dat blijkt in dit geval niet nodig te zijn. Ze verteld dat ze me vanaf Chiang Mai en in heel Laos al overal heeft zien lopen, nog voor ik heb verteld waar ik allemaal was geweest. Ook had ze me met de Brazilianen zien tuben. Hahah ik word achtervolgd, maar haar route voor de rest van haar reis is wel totaal anders dus denk dat ik haar niet meer tegenkom. Als ze vragen begint te stellen wat ik in een vrouw zoek en of me een vakantie in Zuid Korea niet leuk lijkt vind ik het allemaal wel mooi geweest, zo leuk is ze nou ook weer niet haha. Ik ga richting m'n bungalow en op tijd naar bed, want de wekker staat morgen op 7 uur!

Dag 20 dinsdag 21-01 Dagje ellende

Om 7 uur sta ik op, gooi m'n ontbijt naar binnen en sta om 8uur bij de pier. Vandaag gaan we naar Siem Riep, Cambodja! Het plan is dat we om 21.30 aangekomen dus een lange dag reizen voor de boeg. Na het boottochtje naar het vaste land, een hoop gedoe met papieren voor het visum invullen en een ritje van 20 kilometer naar de grens komen we bij de douane aan. Een of andere kerel komt met een soort lasergun waarmee hij over mijn nek scant en zegt dat ik gezond ben nadat hij heeft gepiept. Geen idee wat dit is? Bij sommige piept het apparaat niet en die moeten een paar dollar betalen, echt een hele rare manier van geldklopperij. Als we een uurtje moeten wachten tot we het paspoort terug krijgen met ons visum voel ik me ineens heel misselijk worden. Rond half 12 vertrekt de bus en net voordat ik de bus inga kits ik nog even heel de grens tussen Laos en Cambodja onder, nouja beter dan in de bus lijkt mij! Even later voel ik me wel iets beter worden en drink wat water en eet wat oreo koekjes. Dat was misschien niet al te verstandig want na een paar uur slaat m'n maag weer op hol en tijdens een plaspauze vliegt alles er weer uit. Nouja eten is vandaag dus niet zo verstandig, dus het avondeten slaan we maar over. Ik begin het ondertussen wel een beetje zat te worden in de bus, waarvan de airco natuurlijk weer niet werkt. Ohja, als ik de Cambodjanen nog een tip mag geven. Leg op z'n minst op de weg naar de hoofdstad van je land met 2 miljoen inwoners een geasfalteerde weg. Ik denk dat we ongeveer een kwart van de rit op een waardeloze asfalt weg hebben gereden en de rest gewoon op een zandweg met overal kuilen. In het begin denk je nog, haha die gekke Cambodjanen met hun zandweggetjes, maar na 6 uur in een bloedhete bus is de lol er wel af. Ook water drinken bleek trouwens niet te werken, want kon nog net op tijd naar de chauffeur rennen om te stoppen en alles eruit te gooien. Na de hele dag misselijk te zijn en alles onder te kitsen besluit in maar niets meer te drinken en tel iedere minuut af tot het half 10 is. Dan is het eindelijk half 10! Ben echt helemaal kapot en blij dat we er bijna moeten zijn. Nou ik denk dat ik niet uit hoef te leggen hoe ik me voelde, als ik vertel dat we uiteindelijk dus om 3 uur s'nachts (5,5 uur te laat!!) aankwamen. Natuurlijk komen we niet aan ergens in de stad, want de tuktuk mannetjes moeten ook hun geld verdienen. Dus ik stap samen met iemand anders in een tuktuk richting het centrum, wat 6km verder is. Na wat Engels gelul met die andere gast vraagt hij waar ik vandaan kom, blijkt hij gewoon Nederlands te zijn! Om half 4 s'nachts iets vinden om te slapen valt niet mee, alle hostels zitten vol dus we besluiten een kamer voor 12dollar te delen. Om 4 uur kan ik eindelijk slapen!


Dag 21 woensdag 22-01 Siem Riep

Na lekker uitgeslapen te hebben ga ik ff de stad in. Bnar, m'n roommate is even daarvoor al naar de stad gegaan. Hij is ICT'er en werkt tijdens het reizen op de computer voor z'n bedrijfje. Het is dat ik mezelf niet de hele dag achter een computer zie zitten, maar het is wel echt ideaal zo om tijdens het reizen geld te kunnen verdienen! Ohja de WiFi in het hotel heet voortaan trouwens 'Ajax hotel' haha, mooi met een Amsterdamse ICT'er! In de stad ga ik even wat eten. Maar helaas, m'n lunch die komt er een half uur later weer uit, dus vandaag slaan we het eten nog maar even over. Scheelt weer wat geld en is ook nog eens goed voor t buikje haha, heerlijk zo'n voedselvergiftiging! Als ik daarna nog even de stad door loop merk je aan alles dat het echt heel arm is, overal bedelende mensen en kinderen. Echt vrolijk word je er niet van. Je ziet ook in allemaal winkeltjes opgezette krokodillen en slagtanden van olifanten, beetje jammer allemaal! Ik merk dat ik na een uurtje of 2 rondlopen in de hitte, best moe ben. Zal wel te maken hebben met niet eten afgelopen dagen. Morgen staan de Ankor Wat tempels op de planning, waarvoor we al om 5 uur s'ochtends heengaan om ze met zonsopkomst te zien. Dus besluit de rest van de dag lekker rustig aan de doen.

Dag 22 donderdag 23-01 Ankor What?!

Half 5 gaat de wekker, en na een paar keer snoozen staan Bnar en ik om 5uur buiten. Belachelijke tijd dit! We worden vandaag door een gast in een tuktuk naar de tempels gereden, en daar om de zoveel tijd weer naar een andere tempel gebracht. In de lonely planet stond dat de Ankor wat tempel schitterend was met zonsopgang, en dat je zo de drukte vermijdt. Om 6uur staan we dan de zonsopgang te bewonderen boven de Ankor wat, samen met nog een paar honderd andere, als het er geen duizend waren. De rest van de dag bekijken we een hele hoop tempels, waarvan sommige wel echt heel indrukwekkend zijn! Vooral de tempel waar de film 'Tomb Raider' is opgenomen is wel heel erg gaaf, vooral door de reusachtige bomen die dwars door de stenen zijn gegroeid. Buiten dat de tempels heel mooi waren is het ook een heel relaxt dagje, omdat we wel qua humor op één lijn zitten dus we hebben ons goed vermaakt! Eind van de middag gaan we weer terug naar het hotel. S'avonds gaan we stappen, met z'n drie want een meisje die we bij de tempels tegenkwamen gaat ook mee. Bnar ziet haar wel zitten. Gelukkig valt hij alleen op blond en ik op brunettes dus hoeven we daar verder geen ruzie over te maken. Met ze 3'en gaan we een pizza'tje eten en daarna richting de kroeg. We belanden in een tent die 'Ankor What?!' heet en waar de Engelse nog net op hun benen kunnen staan. Op de terug weg van het stappen word ik weer eens door een hoop honden achternagezeten, door hoertjes aangesproken en meer van dat soort gekkigheid.

Dag 23 vrijdag 24-01

Het katertje valt mee, maar heb vandaag verder niet heel veel plannen. Ik ga met Bnar even lunchen waarna hij gaat werken en ik even de stad verken op de fiets. Daarna even chillen op de kamer en om half 8 ben ik weer bij Bnar in de stad. Samen met het meisje van Hawaii gaan we nog even wat drinken. Rond half 10 neem ik afscheid en ga terug naar het hotel om m'n spullen te pakken. Om half 11 zou ik opgepikt worden om naar de bus gebracht te worden die mij naar Sihanouksville brengt. Als ik na 11 uur nog niemand heb gezien bellen ze voor mij en zeggen ze 'oh ja ze komen zo', nou om half 12 zijn ze er. Dit terwijl op mijn ticket staat dat om half 12 de slaapbus zelf vertrekt. Maar die vertrekt uiteindelijk om half 1. Achja ik sta nergens meer van te kijken. Ohja toch wel, als ik de bedden zie van deze 'slaapbus' dat is echt één grote grap. Ik denk dat zelfs een hond zou denken 'komop hier ga ik niet liggen!'

Dag 24 zaterdag 25-01 Schat gevonden?

Om 8 uur stopt de bus en beginnen er mensen uit te stappen. We zijn aangekomen in Phnom Phen, de hoofdstad van Cambodja. Ik ga er vanuit dat er mensen hier uitstappen en dat de rest blijft liggen en dat ik weer verder kan slapen. Maar ik moet natuurlijk nergens vanuit gaan hier. We moeten eruit en een uur buiten wachten, waarna we met een gewone bus doorreizen naar Sihanouksville waar we om 10 uur s'ochtends aan moeten komen. Om 3 uur s'middags komen we aan. Een stel Russen en Engelse in de bus zijn al helemaal leip geworden. Ik ben het ondertussen gelukkig wel gewend en ga me niet druk maken met deze hitte, want de airco was natuurlijk ook kapot in de bus. Aangekomen in Sihanouksville vind ik al vrij snel een mooie kamer op 100 meter van de zee, waar ik ongeveer een weekje van plan ben te blijven. Ik besluit nog even voor het eten een strand wandeling te maken van een paar kilometer, richting een plek waar geen toerist te bekennen is. Na een half uurtje lopen vind ik ineens een briefje van 100 dollar in het zand! 2 stappen later zie ik echt een paar flinke stapels van 100 in het zand liggen. Ik geloof niet dat het echt is, maar voor de zekerheid neem ik het toch maar mee. Het lijkt zo ongelooflijk echt! Watermerk, zelfde papier als echt geld en het had zelfs de typische geur van geld. Op de terugweg bedenk ik al precies wat ik er mee zou doen als het echt is, terwijl ik eigenlijk wel beter weet. Als ik terug ben op mijn kamer pak ik een echt briefje van 100 dollar erbij. Alles is echt precies hetzelfde, alleen staat er op die ik gevonden heb: abode of the dead bank. Als ik ga googelen blijkt het iets te zijn wat de Chinezen in de fik steken met nieuwjaar. En Chinezen zijn hier inderdaad volop nieuwjaar aan het vieren! Nouja we hebben er in ieder geval even plezier van gehad. Net als dat je een staatslot koopt en eigenlijk al weet dat je niet gaat winnen, maar toch je droomhuis in je hoofd al gebouwd hebt.

Dag 25 zondag 26-01 pul bier voor 36 cent

Vandaag gaan we vrij weinig doen. Lekker lunchen op het strand. Daarna even in de zon liggen, dat 'even' bleek s'avonds al weer veel te lang. Overdag nog een beetje gesnorkeld en s'avonds een hapje gegeten. Na het eten opzoek naar een barretje waar ze voetbal uitzenden. Om half 9 moet Ajax voetballen en denk wie weet komen er wel een hoop Nederlanders op af. Nou dat dus niet, ik de enige. Maar het bier is 50 cent in dollars (36euro cent) voor een pul dus heb samen met een paar Engelse een gezellige avond!

Dag 26 maandag 27-01 corrupte police!

Het plan is om vandaag de omgeving te verkennen, dus huur ik voor 5 dollar een scooter voor de hele dag. Er schijnt op ongeveer 30km een nationaal park te zijn dus ga die richting op. Wat ze hier een scooter noemen, noemen ze in Nederland volgens mij gewoon een lichte motor. Onderweg zie ik weer alles voorbij komen. Koeien die een 80km weg oversteken, spookrijders, ohja en er is hier niemand die stopt voor een rood stoplicht. Het is een grote chaos maar juist omdat iedereen daardoor ook zo goed oplet, gaat het verbazingwekkend goed. Misschien is alles in Nederland wel zo strak geregeld in het verkeer, dat mensen vergeten dat ze geconcentreerd moeten zijn. Als ik hier een weg wil oversteken, voel ik me ook altijd dat kikkertje van vroeger uit dat spel, Frogger. Moet zeggen dat ik er vroeger nooit zo goed in was, maar hier gaat het me goed af! Maargoed, ik ben aan het afdwalen. Ik zat op de scooter. Aangekomen bij het nationale park ben ik volgens mij de eerste toerist die dag. Ze vragen belachelijke prijzen voor een begeleide wandeling en alleen kom je het park niet in. Ik sla het park dus maar over, ga in Indonesië nog wel een keer de jungle in denk ik! Ik ga weer verder op m'n scooter en kom op de mooiste afgelegen strandjes waar helemaal niemand te vinden is. Na een lekker dagje rondtoeren rij ik weer Sihanouksville binnen. Plots gaat er een agent midden op de weg staan en gebaard me te stoppen. Geen idee wat het probleem is, heb netjes m'n helm op en rij niet te hard. Hij zegt dat ik m'n Cambodjaans rijbewijs moet laten zien. Ik laat mijn Nederlandse rijbewijs zien en m'n internationaal rijbewijs, maar hij zegt dat ik een Cambodjaans rijbewijs moet laten zien. Ik begin te lachen en zeg dat hij net zo goed als ik weet dat ik die niet heb en ook niet nodig heb. 50 dollar en ik mag weer gaan. Als ik zeg dat ik helemaal niks geef en hij me maar mee naar het bureau moet nemen als hij me wilt bekeuren zucht hij, en zegt hij chagerijnig: Go, Go! Hahah ik had tevoren al deze verhalen gelezen. Ze houden je met een smoesje aan, toeristen schieten in de stress want zien politie in het buitenland niet zitten en betalen. Makkelijk verdient! Terwijl ze op het bureau jou geen boete gaan uitschrijven als je niks fout hebt gedaan. Nouja hebben we dat ook weer meegemaakt. Na het eten kijk ik s'avonds nog een filmpje en is het weer bedtijd!

Dag 27 dinsdag 28-01 Haircut!

Na de lunch ga ik richting de boulevard voor een knipbeurt bij de Cambodjaanse kapper. Voor 3 dollar kan ik er weer even tegenaan. Ik boek nog een tripje voor morgen langs een paar eilandjes en ga daarna nog even op het strand liggen. S'avonds eet ik weer in het restaurantje waar ze me ondertussen kennen. Bestel een Griekse salade, geen feta kaas, geen olijfjes. Dus ik vraag: 'where is the Greek?' Tomorrow we have greek for you! Nou ben benieuwd! Daarna kijk ik nog een filmpje, Flight. Goeie film! Thnx to Ruudje, die weet ik hoeveel films en breaking bad op m'n harde schijf had gezet voor m'n vertrek.

Dag 28 woensdag 29-01 Island tour

Om half 8 sta ik op want ik wordt al om 8 uur opgehaald voor de trip naar de eilandjes. Onderweg naar de haven stapt er een Griek in de tuktuk die ook meegaat vandaag. Hoop niet dit de Griek is die ze gisteren bedoelde, wil gewoon een fatsoenlijke Griekse salade vanavond! Wachtende op de boot blijkt maar weer dat je de bedelaars die je 88x op een dag tegenkomt beter niks kan geven. Een Russische vrouw heeft een heel oud vrouwtje die bedelt om wat geld een halve dollar, en daarna flipt ze hm totaal en loopt te schelden en schreeuwen omdat ze het te weinig vond. Hahah dat zijn dus de verwende bedelaars. De boot vertrekt en we gaan drie eilandjes langs, waarvan we er maar bij één aan land gaan. Bij de rest kunnen we snorkelen. Opzich best mooi maar als je al gedoken en gesnorkeld hebt in Egypte, Thailand, Dominicaanse Republiek, Curaçao en Bonaire is het niet zo heel speciaal. Met duiken wachten we dan ook tot ik in de Filipijnen en Indonesië ben. Voor de rest is het een heel chill dagje vandaag, lekkere barracuda van de BBQ als lunch en voor de rest een beetje snorkelen en relaxen in de zon. Als we terug zijn s'avonds ga ik wat eten in het restaurant en jawel, ze hebben de Griekse salade met alles erop en eraan!

Dag 29 donderdag 30-01 Glenn again

Gister had ik contact gehad op Facebook met Glenn. Die gast uit Australië, of Engeland, nouja weet ik veel hij woont in Australië in ieder geval. Hij heeft z'n plannen gewijzigd en komt ook deze kant op voor een aantal dagen. Eind van de middag komt hij aan en we hebben afgesproken dan we weer de kamer delen. Maar goed ook, want ivm met het Chinese nieuwjaar hebben ze voor drie nachten de prijzen opgeschroefd van 12 naar 22 dollar. Hebben nog gekeken of we ergens anders heen konden maar echt alles zat vol of was duurder geworden, dus we besluiten gewoon te blijven. We gaan een half uurtje hardlopen en daarna hebben we afgesproken te gaan eten met een gast uit Maleisië die Glenn in de rit naar Sihanouksville heeft leren kennen. Als Glenn vraagt of hij in Kuala Lumpur nog leuke plekjes weet om te overnachten, blijkt die gast 5 hotels te hebben in Kuala Lumpur. Dus mochten m'n plannen veranderen heb ik in ieder geval daar een gratis hotelovernachting!

Dag 30 vrijdag 31-01 Sportief dagje!

Na de lunch gaan Glenn en ik even op het strand liggen. Als er een paar Cambodjaanse jongens een potje gaan voetballen naast ons vragen ze meteen of we mee willen doen. Dat aanbod slaan we niet af en laten de locals zien hoe het spelletje werkt! Haha oké een beetje overdreven, ze konden aardig ballen due gasten! Eind van de dag gaan we nog een uurtje naar de sportschool. Want Glenn zit daar elke dag van de week en als hij verteld dat hij anabolen gebruikt snap ik ook eindelijk waarom ik net iets onderdoe bij hm qua lichaam, haha. Wel grappig de 'gym' hier. Geen airco, en een hoop apparaten die je in Nederland alleen bij het oud ijzer tegenkomt. S'avonds vieren we na het eten nog eventjes Chinese nieuwjaar met een stel Chinezen, die wel houden van een feestje!

Dag 31 zaterdag 01-02 Phnom Phen!

Om 1 uur wordt ik opgehaald om naar Phnom Phen te gaan, de hoofdstad van Cambodja. Na het eten zeg ik Glenn gedag en stap in de bus, en rond 7 uur kom ik aan in Phnom Phen. Tijdens de rit blijkt al gauw dat de chauffeur s'avonds nog meer plannen heeft, want hij weet het gaspedaal goed te vinden. Hij haalt de andere auto's rechts van de weg, over een zandpad in. En even later als hij iemand wilt inhalen die ook al iemand anders inhaalt, haalt hij ze allebei in op de vluchtstrook van de andere rijbaan. Snappen jullie het nog? In Phnom Phen aangekomen blijkt al snel dat het ook hier niet mee valt om een slaapplek te vinden. Die Chinezen gaan massaal op vakantie met nieuwjaar, wat ze een week lang vieren. En niet zomaar een paar chineesjes, ze zijn gvdmme met een hoop! Na 24 (ja ik heb ze geteld!) hostels en hotels te hebben gehad die vol zaten of meer dan 50 dollar kosten vind ik uiteindelijk een plek waar ik kan slapen. Het is een 'dorm' ofwel een slaapzaal, maar is toch beter dan onder een brug. Ondanks dat het af en toe wel frustrerend is, vind ik het ook wel de charme van het backpacken dat je nooit weet waar je slaapt en of je überhaupt wel iets vind. Als ik in het hostel ben laat ik ook gelijk mijn visum voor Vietnam maken, wat voor Vietnam allemaal niet zo makkelijk is als de andere landen. Ook dit duurt weer langer door het Chinese nieuwjaar en hij is dinsdagmiddag klaar, waardoor ik dinsdag nacht de bus reserveer naar Vietnam.

Dag 32 zondag 02-02 ' Killing fields and 'Karaoke'

Ik wil vandaag Choeung Ek bezoeken, beter bekend als de killing fields. Misschien ken je de film, of heb je er ooit van gehoord. Maar volgens mij is het voor veel mensen in Nederland niet bekend wat voor vreselijke dingen hier ongeveer 35/40 jaar geleden zijn gebeurd. Het was één van de vele killing fields in Cambodja, waar in 4 jaar tijd meer dan 17.000 mensen zijn omgebracht. Er zijn meer dan 3 miljoen Cambodjanen vermoord in deze 4 jaar in alle killing fields bij elkaar. Achterop een scooter bij een Cambodjaan ga ik erheen. Daar aangekomen merk je aan alles dat dit hier echt de meest vreselijke dingen zijn gebeurd. Op de paden waar je loopt zie je af en toe nog botjes of kleding uit de grond steken. Ook is er een monument waar alle schedels instaan die hier gevonden zijn, dat zijn er dus duizenden. Het meest trieste om te zien is een boom die er staat. Tegen deze boom werden baby's en kinderen geslingerd tot ze dood waren, om op deze manier kogels te besparen. Dit gebeurde onder de ogen van de moeders. Al deze gruwelijke verhalen krijg je tijdens het bezoek te horen met een audiosetje.
Na de killing fields neem ik een bezoek aan het Tuol Sleng museum. Dit was ooit een school, maar is daarna omgebouwd tot gevangenis. Je kunt hier onder andere de cellencomplexen bekijken, en de martelwerktuigen die hier zijn gebruikt. Ook zie je overal foto's van de slachtoffers, nog levend maar ook toen ze dood aangetroffen waren.
Na een hele dag al die ellende te hebben gezien ben ik wel toe aan even ontspanning. Ik ga naar een restaurantje om wat te eten en waar ze ook Ajax uitzenden. Er zijn een hoop Nederlanders dus wel lekker om even niet in het Engels te hoeven praten. Wel ongelooflijk hoe mijn Engels is verbeterd afgelopen maand, zelfs als ik in m'n hoofd ergens aan denk betrap ik me er soms op dat ik zelfs dat in het Engels doe! Na de wedstrijd ga ik naar het hostel. Ik heb om 9uur afgesproken met die Cambodjaanse jongen die mij ook naar de killing fields bracht, om wat te gaan drinken. Hij had het al de hele dag over de karaoke bars en daar had ik al meer over gehoord, dus laten we maar een kijkje gaan nemen. Als we bij de eerste 'karaoke bar' aankomen blijkt al snel dat het iets anders is dan ik dacht. Een karaoke bar is hier gewoon een hoerentent, en als je een liedje wilt zingen... Ja juist ja. Ik zeg tegen hem dat ik gewoon een paar pilsjes wil drinken en meer niet, omdat 'm'n vriendin in Nederland' dit niet leuk zou vinden. We gaan aan een tafel zitten en al snel komen er 2 meiden bij. Het aanbod om een 'liedje te gaan zingen' sla ik af, maar het is verder wel heel gezellig. Het enige wat ze van me verwachten is dat ik de drankjes betaal voor de 2 dames en m'n maat, een rekening van omgerekend 4 euro aan het eind van de avond haha.

Dag 33 maandag 03-02 Lazy day

S'middags ga ik naar het nationale museum, waar ze een hoop mooie dingen zie maar na 300 buddha beelden vind ik het wel weer mooi geweest. Na een wandeling door de stad werk ik m'n blog bij en zet wat foto's over op m'n harde schijf. Dan zoek ik een restaurantje op en s'avonds staat er een film avondje op de planning in het hostel.


Plannen komende dagen:

Dinsdag overdag: I don't know!
Dinsdagnacht de bus maar Vietnam
Woensdag: Ho chi min (ofwel Saigon) verkennen

  • 13 Januari 2014 - 13:42

    Britt Van Der Kraan:

    Hee Basje!

    Echt super leuk om jou reisverslagen te lezen, ik wist niet dat er een verborgen schrijver in jou zat haha!
    Je maakt wel veel mee in een korte tijd, en de volgende keer reizen in Italië is ook wel een goed plan haha pizza verslaafde.
    doe rustig aan en geniet ervan!!

    xx

  • 13 Januari 2014 - 18:49

    Ad Baaten:

    Hey bas, goed om te lezen dat t weer beter met je gaat. Je amuseert je prima zo te lezen. Dat met die poesjes lijkt me onvergetelijk. Loop je al in oranje? Of wordt je daar niet voor geronseld. Heb je daar ook al ,n tempel gezien? Haha. De natuur lijkt me groots daar, heel wat anders dan de bedacht. Nou ik volg je op de voet, thuis bij de warme kachel en denk dat ik morgen pizza eet.
    Groetjes ad

  • 13 Januari 2014 - 20:15

    De Ballies:

    Hoi hotti hotti Bassie, wat heb je al weer aparte dingen meegemaakt en gezien. Leuk om je zo te volgen en je grappige verhalen te lezen. Heb je aan die Aussie z'n adres gevraagd voor het geval je de volgende keer gaat backpacken in Australië? Daar eten ze geen rijst maar kangeroe, is heel lekker!! Veel foto's maken, daar zijn we heel benieuwd naar. Groetjes van de Ballies

  • 13 Januari 2014 - 23:04

    Mike Heinsius :

    Hey Bas, wat een leuk verslag! Kijk al uit naar het vervolg. Have fun...

  • 15 Januari 2014 - 23:49

    Ruud Hermens:

    Heey bas

    Fijn dat je weer beter bent leuke verslagen hoor
    Groetjes en tot snel weer
    Ruud Hermens

  • 16 Januari 2014 - 16:46

    An Vd Wetering:

    Hey Basjeeeee, lig je qua geld een beetje op schema of valt t tegen? Geniet van je verhalen, wat dacht je ervan een boek te schrijven, maaaaar dan moet je niet teveel aan de zuip anders herinner je je niet veel meer!

  • 22 Januari 2014 - 13:25

    Bas Baaten:

    Dankjewel voor de reacties, leuk om te zien dat jullie m'n verhalen lezen!!

  • 24 Januari 2014 - 00:06

    Ruud Hermens:

    heey bas

    ben je weer wat beter ik las dat je weer een beetje ziek was komt het door het eten daar
    ik blijf je volgen

    Groetjes Ruud Hermens

  • 24 Januari 2014 - 16:11

    Bas Baaten:

    Hey Ruud!
    Leuk dat je m'n blog leest! Was dit keer gelukkig maar anderhalve dag ziek. Als je fruit eer wat gewassen is met kraanwater van hier of wat drinkt met ijsblokjes kun je al ziek worden. Dus gewoon goed opletten en een beetje geluk hebben! Maar dat komt wel goed, ga morgen lekker naar het strand van Cambodja!

  • 30 Januari 2014 - 20:59

    Laurens Monsees:

    Leuk reisverslag man, veel plezier!!

  • 03 Februari 2014 - 16:27

    Teun Zwaans:

    Held!!!

  • 18 Februari 2014 - 11:52

    De Ballies:

    Hoi Bassie, voor 4 Euro kun je wel de rijke peer uithangen!! Mooie verhalen over je reis. Krijg je ook nog iets mee van onze schaatsers? Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Bas

Actief sinds 26 Dec. 2013
Verslag gelezen: 2215
Totaal aantal bezoekers 9417

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 30 November -0001

South/East Asia

Landen bezocht: